Organisatie en groepen

Onze leerlingen zijn verdeeld over twee bouwen: groep 1 t/m 4 en groep 5 t/m 8. Door slim klassenmanagement is er voldoende tijd om zowel klassikaal als aan kleine groepjes instructie en begeleiding te bieden.

Organisatie en groepen

Onze leerlingen zijn verdeeld over twee bouwen: groep 1 t/m 4 en groep 5 t/m 8. Door slim klassenmanagement is er voldoende tijd om zowel klassikaal als aan kleine groepjes instructie en begeleiding te bieden.
Vanaf de kleutergroep wordt zelfstandig werken en spelen geleerd en gestimuleerd. Kinderen hebben niet voor alles de leerkracht nodig, maar kunnen ook zelf oplossingen bedenken of elkaar helpen. Op deze manier heeft de leerkracht tijd beschikbaar om ook met groepjes of individuele kinderen te werken. 

Gedurende de schooldag worden instructies afgewisseld met zelfstandig werken. De instructies zijn kort en krachtig voor de kinderen die al snel zelf verder kunnen. De rest van de klas oefent nog even onder begeleiding van de leerkracht en kan daarna zelf aan de slag. Dan is er tijd om met de kinderen die extra uitleg nodig hebben nog even apart te zitten. 

Deze manier van organiseren wordt in groep 1 t/m 4 vooral binnen de eigen klas toegepast, terwijl in groep 5 t/m 8 de instructies en het zelfstandig verwerken van de oefenstof op verschillende plekken gebeurt. Er is een vast lokaal waar alle rekeninstructies voor de verschillende jaargroepen worden gegeven en een lokaal voor de taal- en spellinglessen. Een instructie, inclusief begeleide inoefening, duurt maximaal een half uur. Daarna kiezen de kinderen een werkplek: heerlijk rustig in het stiltelokaal of in het werklokaal waar overlegd en samengewerkt mag worden.  Voordelen: de instructies zijn alleen met de eigen jaargroep, afgestemd, intensief en kort, zonder verstoringen door andere leerlingen of activiteiten. Het oefenen en werken vindt plaats op een plek die de leerling zelf kiest en dus het beste bij hem of haar past. Daarmee kiest ieder kind er ook voor om iets samen te doen of lekker alleen. Bijkomend pluspunt is dat kinderen regelmatig even een "loopje" tussendoor hebben en niet meer de hele dag op dezelfde plaats in hetzelfde lokaal bij dezelfde leerkracht hoeven te zitten. 

De kinderen leren zelf hun tijd te plannen, te werken volgens een dag- en weekrooster, om te gaan met verschillende leerkrachten, goed naar zichzelf te kijken en de best passende werkplek te kiezen en hebben dus een grote mate van eigenaarschap over hun eigen leren. En een prima voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Voor de leerkrachten betekent het dat zij samen verantwoordelijk zijn voor het onderwijs aan de kinderen, zij kennis en lesvoorbereidingen kunnen delen, er ruimte is voor extra zorg aan kleine groepjes kinderen en er een afwisseling is tussen lesgeven en momenten voor gesprekjes met kinderen of rustig toezicht houden in het stilte- of werklokaal. De leerkrachten zorgen voor bondige instructies die ertoe doen en zijn daarnaast vooral coachend en begeleidend bezig. Iedere leerkracht heeft een mentorgroep onder haar hoede: een groep van zo'n 20 kinderen die door de mentor gevolgd worden in hun ontwikkeling en met wie de mentor de portfolio's bijhoudt. De mentor voert tevens de ouder-kind-gesprekken en is de vaste contactpersoon voor ouders. 


Medewerkers

Het team van onze school bestaat uit 7 leerkrachten, een vakleerkracht gym, een onderwijsassistent, een intern begeleider, een concierge en een directeur. Regelmatig zijn er stagiairs actief van zowel HBO lerarenopleidingen als MBO onderwijsassistentopleidingen. 

Leerling aan het woord

We werken in schriften, maar ook op de chromebooks. Die afwisseling is heel fijn.